World domination binnen handbereik

Welkom bij Marketing & Co - bureau voor werken in de marketing.
Neem een kijkje op onze website!
We hebben in ons kleine kikkerlandje een grote portefeuille met succesvolle internationale merken. Philips, G-Star, Brabantia en Fatboy, om maar een paar te noemen. Voor deze merken is export essentieel, voor een verdere wereldwijde expansie. Door de opkomst van grote e-commerceplatformen als Alibaba, Amazon en Zalando, wordt internationale groei een stuk eenvoudiger, lijkt het. In de praktijk zijn deze bedrijven zowel vriend (klant) als vijand (concurrent). Ze bepalen meer en meer de omzet van de merkfabrikant, maar werken ook prijsconcurrentie in de hand. Dit heeft alles met de marktplaatsfunctie te maken, want wanneer meer bedrijven hetzelfde merk aanbieden, wordt de prijs verlaagd om de order te winnen. Een lagere prijs trekt meer consumenten aan en er ontstaat een sneeuwbaleffect. Hoe moet je als merkfabrikant met deze ontwikkeling omgaan als je de consument internationaal wil bereiken?